Skrzypce, altówka i klawesyn zagościły na scenie Pałacyku „Sokół” podczas Muzycznego Poniedziałku, prezentując publiczności nieznane perełki muzyki klasycznej, od baroku po XX wiek.
Po raz pierwszy mieliśmy przyjemność gościć znakomitą skrzypaczkę Martę Magdalenę Lelek, która z wirtuozerią godną mistrzów odkryła przed nami urokliwą Sonatę g-moll Giuseppe Tartiniego z towarzyszeniem basso continuo na klawesynie. Temat „Dydony opuszczonej” czy też „porzuconej” jest dość popularnym motywem muzyki barokowej, inspirującym kolejnych kompozytorów. Ostatnio mogliśmy go usłyszeć w wersji wokalnej arii z opery Domenico Saro podczas koncertu „Miłość na śmierć nie umiera”.
Artystka odkryła przed słuchaczami też niezwykle technicznie trudną i błyskotliwą Sonatę D-dur na skrzypce solo Sergiusza Prokofiewa. Ręce same się rwały do oklasków po każdej wykonywanej części i aż serce nakazywało nagradzać skrzypaczkę, lecz zasady sonaty są nieubłagane – trzeba wytrwać do końca w skupieniu towarzyszącym Artystce. Skawińscy słuchacze potwierdzili tym samym opinie krytyków, że Marta Magdalena Lelek jest jedną z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia, określaną jako „wybitna”, „zachwycająca barwą dźwięku”, „o zapierającej dech w piersiach technice”, „oczarowująca publiczność wdziękiem i intensywnością interpretacji”. Niewątpliwie słuchacze Muzycznego Poniedziałku zostali oczarowani.
Po raz pierwszy także gościliśmy znakomitego altowiolistę, obecnie pracującego z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Damiana Kułakowskiego, który odkrył przed nami tajniki i uroki tego instrumentu, na co dzień skromnie schowanego w orkiestrze. Głębokie, aksamitne i kojące brzmienie altówki pięknie podkreślił utwór słabo znanego angielskiego kompozytora i altowiolisty Williama Flacktona, którego to twórczość Damian Kułakowski „odkurzył” z archiwalnego zapomnienia. Nadal obracając się w kręgu XVIII-wiecznej muzycznej Europy poznaliśmy kompozycję czeskiego skrzypka Franza Bendy, którego sonata F-dur na altówkę przeniosła nas na dwór berliński, na którym był koncertmistrzem.
Możliwości altówki jako instrumentu solowego Artysta zaprezentował wykonując dobrze znaną (przynajmniej w swej pierwszej części) 1 Suitę na… wiolonczelę Jana Sebastiana Bacha. Pokrewne, ciepłe i niskie brzmienie instrumentu pozwoliło wydobyć piękno utworu zaplanowanego z matematyczną precyzją, a jednak pełnego emocji i nostalgii.
Solistom towarzyszyła inicjatorka koncertu, profesor Bogumiła Gizbert-Studnicka, mistrzyni klawesynu, dyrektor artystyczna dorocznego Festiwalu Barokowego w Owernii (Francja) oraz Międzynarodowego Festiwalu „Młodzi Artyści w Krakowie”. Niestrudzenie promuje młodych, wybitnie utalentowanych polskich artystów w kraju i zagranicą. Jesteśmy niezwykle wdzięczni, że po raz kolejny Skawina może być częścią projektu „Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza na koncert”, dzięki któremu prezentujemy Państwu najlepszych młodych muzyków i oryginalne programy, odkrywające zupełnie nieznane kompozycje i ich autorów.
Koncert „Muzyczne perły dawnej i współczesnej Europy” został zrealizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Dziękujemy Państwu za obecność i zapraszamy na kolejny koncert już w listopadzie.
Zapraszamy do fotogalerii z koncertu.
Zdjęcia: Jarosław Karasiński
Joanna Kurpiel
ul. Mickiewicza 7,
32-050
Skawina,
12 276-34-64
sokol@ckis.pl