Tango nazywane smutną myślą, albo rozmową mężczyzny i kobiety swój międzynarodowy sukces zawdzięczało wielu elementom: połączeniu latynoskiej duszy, europejskiej elegancji i afrykańskiego rytmu oraz zakazanej namiętności, jaka rodziła się między parą tańczącą na parkiecie. Tak rozumiane tango podbiło przedwojenną Europę i Amerykę, nie omijając Polski.
I pewnie nigdy nie trafiłoby do sal koncertowych, gdyby nie Astor Piazzolla, jedyny syn włoskich emigrantów, który miał odwagę zrobić coś niemożliwego: zabrał tango tradycyjne Argentyńczykom, przetworzył, zmienił, dodał autorską instrumentację, nowoczesną harmonię i podarował nam jako „tango nuevo”. Na sławę czekał długo, bo choć Europa i Ameryka uważała go za bożyszcze tanga, w Argentynie – jego przybranej ojczyźnie – nazywano go niszczycielem tradycji tego gatunku. Często po jego koncertach dochodziło nawet do bójek.
Fascynacja muzyką Piazzolli w Polsce zaczęła się jeszcze w latach 80-tych i ma swój skawiński wkład. Kiedy do Krakowa zaczęli przyjeżdżać na festiwal gitarowy organizowany przez Czesława Droździewicza argentyńscy muzycy, przebywający przede wszystkim na emigracji w Paryżu, m.in. Roberto Aussel, Jorge Morel, bracia Assad, Delia Estrada – przywieźli do Polski muzykę Astora Piazzolli.
Nikt wówczas nie przypuszczał, że dziś po utwory Argentyńczyka będzie sięgał niemal każdy polski instrumentalista, a Jego tanga będą wykonywane nawet na klawesynie – m.in. przez profesor Bogumiłę Gizbert-Studnicką, która z ogromnego skarbca ponad 750 tang Piazzoli, wybrała „ledwie” trzynaście na potrzeby koncertu „Tanga naszego serca”, którzy ogrzał nas w listopadowy wieczór. Ich artystyczną formę skonfrontowała z „typowymi” tangami Celestino P. Ferrera i Juana D’Arienzo. Koncert poprzedziła opowieść o życiu i twórczości Astora Piazzoli, Jego inspiracjach muzycznych, fascynacji Bachem i Mozartem i indywidualizmem artystycznym, który zaowocował wejściem na stałe do historii muzyki.
Liczna widownia i jej gorące reakcje udowodniły, że Polacy kochają tango na równi z Argentyńczykami. Zapraszamy do obejrzenia fotogalerii z koncertu – autorstwa Kazimierza Zajdy.
Dziękujemy za piękny wieczór i zapraszamy już w styczniu na kolejny Muzyczny Poniedziałek.
Joanna Kurpiel (wykorzystano źródło: „Astor Piazzolla. Intymna rozmowa”)
Wydarzenie odbyło się w ramach cyklu „Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza na koncert”.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
(AZG)
ul. Mickiewicza 7,
32-050
Skawina,
12 276-34-64
sokol@ckis.pl