Historycznym traktem (pętla zachodnia)

DYSTANS: 30,3 km

CZAS: ok. 2h (rowerem)

STOPIEŃ TRUDNOŚCI: Średni

OPIS TRASY

Wyjeżdżamy spod dworca kolejowego w Skawinie. Przejściem podziemnym przedostajemy się na drugą stronę torów. Dalej ulicą Tyniecką jedziemy w stronę obwodnicy. Na jej wysokości zjeżdżamy w ulicę Skawińską, a następnie wjeżdżamy na pierwszy zjazd w lewo, na ciąg pieszo- rowerowy wzdłuż obwodnicy. Jedziemy dalej w kierunku elektrowni do ronda. Przejeżdżamy obwodnice przejściami rowerowymi na rondzie i kontynuujemy podróż wzdłuż niej. Przed wiaduktem zjeżdżamy na trasę wzdłuż Kanału Łączany i jedziemy nim aż do Wielkich Dróg. Po drodze przejeżdżamy przez śluzę, skąd rozpościerają się piękne widoki. W okolicach żwirowni trasa oddala się od brzegu kanału i nawierzchnia zmienia się z asfaltowej na szutrową. Na wysokości mostu w Wielkich Drogach zjeżdżamy z trasy rowerowej skręcając w lewo. Docieramy do alei starych dębów, będących pomnikiem przyrody. UWAGA! Zachowaj szczególna ostrożność podczas przejazdu przez przejazd kolejowy oraz ruchliwą drogę krajową 44. Dalej kierujemy się spokojnymi, wiejskimi szosami. Dojeżdżamy do zabytkowego drewnianego kościoła Imienia NMP. Chętni mogą odpocząć w punkcie wypoczynkowym. Po powrocie na trasę wjeżdżamy w ulicę Topolową, a na kolejnym skrzyżowaniu w Sosnowicką. Z drogi pośród pól rozpościerają się rozległe widoki, na prawo możemy podziwiać okoliczne pagórki Pogórza Wielickiego, zaś na lewo widoczny jest Las Wolski z opactwem Kamedułów na Bielanach oraz Podgórki Tynieckie z opactwem Benedyktynów w Tyńcu. Dalej wjeżdżamy w zabudowania wsi Krzęcin. Mijamy piekarnię wypiekającą słynny, tradycyjny chleb krzęciński i dojeżdżamy do terenu krzęcińskiej parafii, gdzie znajduje się drewniany kościół będący podobnie, jak ten w Sosnowicach, na Szlaku Architektury Drewnianej oraz Izba Regionalna z zabytkowymi przedmiotami używanymi przed laty przez mieszkańców regionu. Następnie zjeżdżamy obok kościoła w dół i kierujemy się w stronę Zelczyny. Dalej po dość ostrym podjeździe skręcamy w prawo. Po pewnym czasie droga zmienia się z asfaltowej na gruntową. Po drodze wjeżdżamy na otwarty teren skąd widać całą okolicę. Potem droga z powrotem staje się asfaltowa i wjeżdżamy do wsi Borek Szlachecki. Jedziemy kolejno ulicami: Długą, Zawiłą i Szkolną. Następnie jedziemy  w kierunku obwodnicy Skawiny. Dalej skręcamy znów na szlak wzdłuż kanału, przy czym po chwili na pierwszym zjeździe skręcamy w prawo i podążamy wzdłuż zakładów aż do mostu w Kopance. Jedziemy prosto i jedziemy trasą na wale. Nie zjeżdżamy z wału aż do powrotu w okolice obwodnicy. Zjeżdżamy w ulicę Skawińską i kontynuujemy podróż ulicą Torową. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i po chwili kierujemy się na przejście podziemne i po drugiej stronie torów jedziemy wzdłuż Park&Ride do dworca, gdzie kończymy trasę.

Szczegółowy opis trasy wraz z obszerną fotogalerią w aplikacji Traseo: https://www.traseo.pl/trasa/historycznym-traktem

Widok z żabiej perspektywy na wieże drewnianego kościoła w Krzęcinie. Przydrożna kapliczka w Krzęcinie ze stojącą na postumencie figurą Chrystusa Cierniem Ukoronowanego. W tle krzewy i drzewa.
Kościółek Imienia NMP w Sosnowicach Wieże Kościoła w Krzęcinie Rozlewisko na Kanale Łączany Kapliczka w Krzęcinie

CO ZOBACZYSZ?

Kościółek Imienia NMP w Sosnowicach – wzniesiony w drugiej połowie XVI w. z fundacji rodziny Strzałów, właścicieli Sosnowic. Świątynia została znacznie zniszczona w czasie potopu szwedzkiego. Odbudowano ją w XVIII wieku. Z tego czasu pochodzi wieżyczka na sygnaturkę z latarnią i większość wyposażenia kościoła. W ołtarzu głównym znajduje się obraz Matki Boskiej Sosnowickiej z Dzieciątkiem. Zasłania go obraz z 2. połowy XVII wieku przedstawiający Ukrzyżowanie.

Kościół pw. Narodzenia NMP w Krzęcinie – obecna świątynia powstała najprawdopodobniej w 1589, chociaż sama parafia istniała już w XIV wieku. Elementem decydującym o wyjątkowości świątyni są dwie wieże, bardzo rzadko spotykane w drewnianych obiektach sakralnych w Małopolsce. Więcej informacji: https://bit.ly/3R5vEd8

Kapliczka z Figurą Chrystusa Cierniem Koronowanego – powstała w 1851 roku. Na ścianie frontowej cokołu jest oko opatrzności. Po bokach najniższej kondygnacji przedstawiono św. Weronikę oraz Michała Archanioła. Powyżej płaskorzeźby ukazujące Matkę Boską Bolesną oraz Chrystusa Zmartwychwstałego. Na frontowej ścianie widnieje przedstawienie Ogrójca i narzędzi Męki Pańskiej.

Kanał Łączany – jest to żeglowny kanał wodny długości 15,7 km poprowadzony równolegle do Wisły łączący Łączany ze Skawiną. Wybudowany został w latach 1955–1958. Doprowadza on wodę do elektrowni w Skawinie oraz służy do poruszania się obiektów pływających o nośności do 600 ton. Śluza w Borku Szlacheckim jest jedną z najwyższych w Polsce.

 

Czy wiesz, że…

według opowieści to z Wielkich Dróg Jan III Sobieski w 1683 roku wyruszył na pomoc obleganemu przez Turków Wiedniowi? Podczas uroczystego przeglądu wojsk wypowiedział bowiem pamiętne słowa: Waćpanowie – wiele drogi przed nami! Po tych słowach monarcha pokłonił się jeszcze przed obrazem Matki Bożej Sosnowickiej i wyruszył w trasę. Jak doskonale pamiętamy z historii wyprawa wojenna zakończyła się olbrzymim sukcesem polskiego oręża!

 

PS. Traseo można pobrać w formie aplikacji na swój telefon. Polecamy odszukanie tam profilu CKiS_Skawina i zapisanie naszej trasy w ulubionych! Link do strony: https://www.traseo.pl/trasa/historycznym-traktem