Muzyczne perły dawnej i współczesnej Europy

Pałacyk "Sokół"
Skawina
17/10/2022

Kolejny Muzyczny Poniedziałek upłynie pod znakiem premierowych wykonań zapomnianej muzyki i zapomnianych kompozytorów, w których główną rolę odegra nieoczywista i zazwyczaj skromnie schowana w orkiestrze ALTÓWKA. Podczas najbliższego koncertu to ona będzie grała dosłownie „pierwsze skrzypce” w rękach znakomitego Damiana Kułakowskiego.

W jego wykonaniu będziemy mieli niepowtarzalną okazję usłyszeć m.in. utwór zapomnianego kompozytora rodem z Canterbury (Anglia) – Williama Flacktona. Ten XVIII-wieczny księgarz, wydawca, organista amator i altowiolista być może dziś najbardziej znany jest ze swoich kompozycji na altówkę, choć w kręgu jego zainteresowań była przede wszystkim chóralna muzyka sakralna. Nie uchroniło go to jednak od pokrycia się kurzem historii. Damian Kułakowski ponownie wydobył na światło dzienne jego kompozycje i tak po raz pierwszy usłyszymy Sonatę c-moll na altówkę i basso continuo.

W programie nie zabraknie także wielkiego Johanna Sebastiana Bacha oraz nieporównanie mniej znanego Franza Bendy – także XVIII-wiecznego czeskiego skrzypka i kompozytora, koncertmistrza orkiestry królewskiej w Berlinie.

Na scenie Pałacyku „Sokół” będziemy także gościć utalentowaną Martę Magdalenę Lelek, uważaną za jedną z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia. Opisywana przez recenzentów jako „wybitna”, „zachwycająca barwą dźwięku”, „o zapierającej dech w piersiach technice”, „oczarowująca publiczność wdziękiem i intensywnością interpretacji” wykona dla nas Sonatę g-moll Giuseppe Tartiniego – włoskiego kompozytora i skrzypka późnego baroku. Także dzięki niej będziemy mogli usłyszeć niedawno odnalezioną Sonatę D-dur na skrzypce solo Sergiusza Prokofiewa. Ten rosyjski kompozytor, pianista-wirtuoz oraz dyrygent jest jednym z najważniejszych twórców awangardy pierwszej połowy XX w. Znany przede wszystkim jako twórca dużych form symfonicznych i baletów (współpraca z wybitnym choreografem Siergiejem Diagilewem), określał swoją muzykę jako antyromantyczną. Czy tak jest w istocie? Doświadczymy tego sami podczas koncertu.

Młodym muzykom towarzyszyć będzie na klawesynie dobrze znana skawińskiej publiczności profesor Bogumiła Gizbert-Studnicka, pomysłodawczyni koncertu i niestrudzona promotorka młodych talentów.

Zapraszamy serdecznie w poniedziałek 17 października 2022 o godz. 18.00 do Pałacyku „Sokół”. Wstęp wolny.

O Artystach:

Damian Kułakowski – skrzypek, altowiolista i muzykolog. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Magdaleny Szczepanowskiej (dyplom z wyróżnieniem, 2016 r.),  następnie w klasie altówki prof. Janusza Pisarskiego (dyplom z wyróżnieniem, 2020 r.) oraz studiów muzykologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim (dyplom z wyróżnieniem, 2017 r.). Tajniki kameralistyki zgłębiał w klasie prof. Kai Danczowskiej oraz Anny Armatys-Borrelli.  Brał udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez takich artystów jak: Volker Jacobsen (Artemis Quartet), Florent Bremond, Dymitrij Sitkowieckij, Michał Grabarczyk, Krzysztof Chorzelski (Belcea Quartet), Krzysztof Jakowicz. Damian Kułakowski jest laureatem konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, zarówno solowych, jak i kameralnych, m.in. w: Łodzi, Krakowie, Warszawie, Bydgoszczy, Katowicach, Szczecinie oraz Dolnym Kubinie (Słowacja). W jego działalności artystycznej szczególną pozycję zajmuje kameralistyka wszelkich formacji. Jako solista i kameralista koncertował m.in. we Włoszech, Francji i Słowacji. W latach 2018 – 2019 pełnił funkcję lidera sekcji altówek Orkiestry Królewskiego Stołecznego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia”, a od 2019 roku jest członkiem Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie. Łącząc kompetencje muzyka i muzykologa artysta działa również aktywnie jako publicysta muzyczny, współpracując m.in. z „Beethoven Magazine” i „Ruchem Muzycznym”.

Marta Magdalena Lelek jest uważana za jedną z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia. Występuje z powodzeniem jako solistka z orkiestrami w Europie, Azji, Ameryce, Ameryce Południowej, Australii i Kanadzie. Jej wykonania charakteryzuje ciekawy i nietypowy dobór repertuaru, który obejmuje między innymi napisany dla niej i jej zadedykowany koncert skrzypcowy Karla Fioriniego nr 2 (premiera tego dzieła odbyła się w maju 2012 r. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku). Marta Magdalena Lelek ma również w swoim dorobku płytę CD z koncertami skrzypcowymi Karla Fioriniego, wydaną przez brytyjską firmę fonograficzną „Divine Art” (dystrybucja NAXOS). Od 2012 roku prowadzi letnie kursy mistrzowskie w Pałacu w Rybnej.  Gra na węgierskich skrzypcach Janos Spiegel – Budapest 1926.

Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesynistka, dyrektor artystyczny. Ukończyła z wyróżnieniem krakowską Wyższą Szkołę Muzyczną w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej oraz Królewskie Konserwatorium w Antwerpii (Belgia) w klasie prof. Jos van Imerseela (dyplomy z wyróżnieniem). Od 1973 roku jest profesorem Katedry Klawesynu i Instrumentów Dawnych. W 1974 roku wyróżniona na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, a w 1977 na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Brugii (Belgia). Koncertuje z licznymi zespołami, wykonującymi zarówno muzykę dawną, jak i współczesną w Niemczech, Szwajcarii, byłej Czechosłowacji, Francji, Belgii, Holandii, Anglii, a także w Nowej Zelandii, Australii, Japonii i Tajwanie. Brała udział w wielu festiwalach i kursach mistrzowskich w Europie m. in. w:  Gandawie, Antwerpii, Paryżu i Kolonii, prowadzonych przez Ton Koopmana, Roberta Kohnena, Kennetha Gilberta i wielu innych. Dokonała nagrań płytowych utworów Bacha, Mozarta, Vivaldiego oraz radiowych i telewizyjnych z różnorodnym repertuarem w Polsce, Francji, Belgii i Holandii. W 2003 roku nagrała „Cztery Pory Roku” A. Vivaldiego z Nigelem Kennedy oraz członkami Orkiestry Filharmonii Berlińskiej. Jest założycielką zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki epoki baroku – „Trio Gandava” (Belgia) oraz Kwartetu Św. Stanisława (Kraków), z którymi koncertuje w całej Europie. Wielokrotnie prowadziła kursy mistrzowskie z zakresu gry na klawesynie, realizacji basso continuo i retoryki w muzyce baroku w Kamieniu Pomorskim, Słupsku oraz Le Mont Dore, Peresque i Amiens (Francja). Od 1996 r. jest dyrektorem artystycznym dorocznego Festiwalu Barokowego w Owernii (Francja), a od 2001 r. jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu „Młodzi Artyści w Krakowie”, mającego na celu promocję młodych, utalentowanych artystów z różnych dziedzin sztuki. Od 2001 roku jest prezesem Stowarzyszenia Promującego Młodych Artystów, które zorganizowało w Polsce i za granicą około 1000 koncertów, w tym również spektakle operowe m.in.: „Juliusz Cezar w Egipcie” Haendla, „La Serva Padrona” Pergolesiego i muzyczno-taneczne ( „Yerba-mate” – światowa premiera ), oraz muzyczno-poetycko-taneczne („Odwieczny Taniec Natury”, „Namuzowywanie”, „Król Duch” J. Słowackiego – duodram), jak również wystawy malarstwa, rzeźby, fotografii i szkła ręcznie malowanego.

Koncert organizowany w ramach cyklu „Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza na koncert”.

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

czarno-biało-zielone logo z kwadratów. Po prawej listery s, r, g, z, pod grafiką podpis Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki

Joanna Kurpiel

/IN/

 

Pałacyk "Sokół"

ul. Mickiewicza 7, 32-050
Skawina,

12 276-34-64

sokol@ckis.pl