Warning: fopen(/home/klient.dhosting.pl/itewh10ckis/.tmp/info-html-q4dM8N.tmp): failed to open stream: Disk quota exceeded in /home/klient.dhosting.pl/itewh10ckis/ckis.pl/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-ftpext.php on line 139

Warning: unlink(/home/klient.dhosting.pl/itewh10ckis/.tmp/info-html-q4dM8N.tmp): No such file or directory in /home/klient.dhosting.pl/itewh10ckis/ckis.pl/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-ftpext.php on line 142
Doliną Wisły (pętla północna) | CKiS

Doliną Wisły (pętla północna)

DYSTANS: 29 km

CZAS: ok. 2h (rowerem)

STOPIEŃ TRUDNOŚCI: Łatwy

OPIS TRASY

Wyruszamy spod budynku Dworca Kolejowego w Skawinie. Przejściem podziemnym pod torami przedostajemy się do ul. Tynieckiej. Wzdłuż drogi biegnie szeroki ciąg pieszo-rowerowy. Kiedy CPR się skończy kontynuujemy podróż  wałem i dalej wzdłuż ul. Tynieckiej podążamy aż do ul. Piastowskiej. Następnie trzeba przejechać przez most, by po drugiej stronie Skawinki skręcić w prawo. Ponownie znajdujemy się na wałach, podążając ścieżką mijamy most rowerowy (nie wjeżdżając na niego). Asfaltową trasą jedziemy aż do jej końca i znaku STOP. Za znakiem skręcamy w prawo, pokonując most nad Kanałem Łączany. Po chwili po lewej stronie ukazuje się nam zabytkowa kapliczka. Po przejechaniu Kopanki, na granicy z Ochodzą wjeżdżamy na wybrzuszenie terenu z którego ukaże się nam rozległy widok na okolicę. Po przejechaniu kolejnych kilkuset metrów dojeżdżamy do kilku stawów. Kompleks trzech zbiorników wodnych przeznaczony jest na łowiska i obowiązuje w nich zakaz kąpieli. Po udaniu się w dalszą drogę szybko dotrzemy do punktu wypoczynkowego w centrum sołectwa. Obok niego znajduje się staw Glinik oraz kapliczka dziękczynna. Po przeciwległej stronie ulicy mieści się XIX-wieczny dwór, znajdujący się w dziś w rękach prywatnych. Za ogrodzeniem dworu skręcamy w prawo w kierunku Facimiechu. Po przejechaniu 1,6 km prostą drogą skręcamy lekko w prawo. Naszym oczom ukazuje się wówczas murowana kapliczka. Po pokonaniu mostku na wysokości sklepu skręcamy ponownie w prawo. Docieramy do ruin rozległego dawniej kompleksu dworskiego. Dziś na znacznej powierzchni znajduje się jedna z największych w Małopolsce stadnin koni. Zaraz obok znajduje się kościół oraz punkt wypoczynkowy. Mijamy kolejną murowaną kapliczkę i wzdłuż pól uprawnych. Tym sposobem docieramy do Pozowic. Na skrzyżowaniu przy kompleksie boisk skręcamy w lewo, by już po chwili dotrzeć do kościoła. Dalej czeka nas ponad kilometrowy odcinek prostej drogi. Wjeżdżamy na most z którego rozpościera się piękny widok na kanał Łączany. Dalszy etap trasy pokonywać będziemy ścieżką rowerową prowadzącą wzdłuż malowniczego kanału. Uwaga! Jadać ścieżką rowerową wzdłuż Kanału Łączany musimy ominąć Żwirownię. W tym celu około 200 metrów trzeba przejechać po nawierzchni żwirowej. Na wysokości śluzy w Borku Szlacheckim przejeżdżamy na drugi brzeg kanału Łączany i docieramy do obwodnicy. Jadąc wzdłuż niej, po pokonaniu ronda zjeżdżamy na ulicę Skawińską. Jadąc nowym CPR-em dojeżdżamy do ul. Torowej. Po pokonaniu podziemnego przejścia wracamy wzdłuż Park&Ride do Dworca Kolejowego.

Szczegółowy opis trasy wraz z obszerną fotogalerią w aplikacji Traseo: https://www.traseo.pl/trasa/dolina-wisly-2

Ogrodzona kapliczka z Chrystusem Błogosławiącym w Pozowicach. Po lewej stronie fragment budynku, a w tle zielona łąka. Kapliczka Matki Boskiej Częstochowskiej w Facimiechu. Kapliczka to mały budynek z pomarańczową elewacją i czerwonym dachem, ogrodzony niskim płotem. Po obu stronach rosną wysokie krzewy, prawdopodobnie thuje.
Kapliczka w Pozowicach Kapliczka w Facimiechu Ścieżka rowerowa wzdłuż Skawinki Rozlewisko na Kanale Łączany

CO ZOBACZYSZ?

Kanał Łączany – jest to żeglowny kanał wodny długości 15,7 km poprowadzony równolegle do Wisły łączący Łączany ze Skawiną. Wybudowany został w latach 1955–1958. Doprowadza on wodę do elektrowni w Skawinie oraz służy do poruszania się obiektów pływających o nośności do 600 ton. Śluza w Borku Szlacheckim jest jedną z najwyższych w Polsce.

Kapliczka Słupowa w Pozowicach – najstarsza kapliczka w Gminie Skawina, która powstała w 1777 roku. U jej zwieńczenia znajduje się figura Chrystusa błogosławiącego prawą ręką, w lewej trzymającego krzyż. Poniżej w niszy z dużym wgłębieniem postać Matki Bożej. Maryi towarzyszą święci Piotr i Paweł, znajdujący się w niszach bocznych. W środkowej kondygnacji z kolei umieszczono figury św. Rozalii, Katarzyny i ponownie Matki Bożej. Na samym dolej scena przedstawiająca upadek Jezusa pod krzyżem. Po bokach figury św. Tomasza i św. Michała.

Kapliczka Matki Bożej w Ochodzy – powstała w 1946 roku. Postument otynkowano i pomalowano na niebiesko. W górnej części znajduje się inskrypcja: ,, Panno Najświętsza błogosław naszej Gromadzie”. Poniżej napisu orzeł na czerwonej tarczy. Pod nim umieszczono tabliczkę z datą powstania oraz zapisem z którego dowiadujemy się, że kapliczka była wotum dziękczynnym za szczęśliwe przeżycie przez mieszkańców Ochodzy II wojny światowej. Nad postumentem figura Matki Bożej Fatimskiej.

Staw Glinik – jego nazwa wywodzi się od gliny, którą wydobywano podczas wznoszenia pobliskiego dworu. Dziś budynek otoczony jest wysokim murem i znajduje się w rękach prywatnych. Dwór zbudowano w latach 30. XIX wieku dla rodziny Meciszewskich. Później jego mieszkańcami była rodzina Romerów z Inwałdu.

Zespół dworski w Facimiechu – dwór wybudowano w latach osiemdziesiątych XIX wieku dla rodziny Günther, budynek gorzelni (czynnej do 1950 roku) wzniesiono w 1840roku, a już rok później dobudowano spichlerz istniejący do dziś. Teren dworku otaczał park. Dziś na terenie zespołu dworskiego mieści się Klub Jeździecki Facimiech. Jest to jedyne miejsce w Małopolsce, gdzie rozgrywane są zawody we wszystkich konkurencjach olimpijskich w jeździectwie i jedne z największych klubów jeździeckich na południu kraju.

Kapliczka ze sceną Koronacji Matki Boskiej w Kopance – powstała w 1871 roku. Postać Maryi klęczy pośrodku z dwoma aniołami u jej stóp. Po prawej znajduje się Bóg Ojciec z globem w lewej ręce. Po drugiej stronie z kolei widzimy postać Chrystusa z krzyżem. Poniżej sceny Koronacji znajdują się przedstawienia: Adama i Ewy pod drzewem oraz jeszcze niżej św. Piotra. W ścianach bocznych można rozpoznać postaci: św. Floriana, św. Bartłomieja oraz św. Józefa z Dzieciątkiem.

Czy wiesz, że…

w dawniej czasach wzdłuż Wisły biegł bardzo uczęszczany szlak handlowy? Na średniowiecznych mapach wszelkie inskrypcje stanowiły bardzo często wskazówki dla podróżnych. Późnej z tych zapisków wzięły się nazwy wsi istniejących do dziś i tak:

Pozowice oznaczały miejsce gdzie robiono bądź naprawiano powozy.
Facimiech (dawniej Chwacymiech) wziął nazwę najprawdopodobniej od słów ,,chwyta miech” co oznaczałoby miejsce, gdzie trzeba szczególnie uważać na rabusiów czyhających, aby przechwycić kupieckie sakwy.
Ochodza oznaczała dawniej tereny podmokłe, bagniste stąd lepiej aby po intensywnych deszczach kupcy nie wybierali się na szlak.

PS. Traseo można pobrać w formie aplikacji na swój telefon. Polecamy odszukanie tam profilu CKiS_Skawina i zapisanie naszej trasy w ulubionych! Link do strony: https://www.traseo.pl/trasa/dolina-wisly-2