Urocze zakątki Woli Radziszowskiej

CZAS: Pieszo ok. 3h

STOPIEŃ TRUDNOŚCI: Średni

OPIS TRASY

Wyruszamy z parkingu przy dworcu kolejowym Radziszów. Ulicą Zawodzie podążamy w kierunku centrum Radziszowa. Skręcamy w ulice Chorzyny. Po kilku metrach jej nawierzchnia zacznie się zmieniać w żwirową, by następnie przejść w las. Przez las idziemy około 100 metrów. Następnie wejdziemy na chorzyńskie łąki – tam do pokonania mamy kolejne 100 metrów zanim dojdziemy do żwirowej ulicy Lenieckiej. Tym samym znajdujemy się na szczycie wzgórza Chorzyny. Nie zapomnijcie rozglądać się na boki, gdyż z wniesienia rozpościerają się niezwykłe widoki na okolice. Trasa szczytem biegnie głównie wśród pół – stąd w słoneczne dni warto wziąć nakrycie głowy. Schodząc z Chorzyn, kierujemy się ulicą Górki. Kończy się ona przejazdem kolejowym, następnie skręcamy w lewo w ulicę Jana Pawła II . Uwaga! Musimy przejść ok. 400 m wąskim poboczem ulicy Jana Pawła II – ulica z intensywnym ruchem samochodowym. Za sklepem ,,Avita’’ skręcamy w prawo na niebieską kładkę nad rzeką Cedron. Potem ulicą Kamienną i Młyńską idziemy aż do posesji Młyńska 32. Przechodzimy drogą obok domostwa w kierunku kładki nad rzeką Cedron. Dochodzimy ponownie do ulicy Jana Pawła II – tym razem idziemy już wygodnym chodnikiem w stronę kościoła. Po drodze warto zatrzymać się przy słynnej kapliczce św. Jana Nepomucena oraz właśnie przy zabytkowym Kościele pw. Wniebowzięcia NMP. Świątynia została wybudowana na przełomie XV i XVI stulecia. Po minięciu remizy skręcamy w lewo w ulicę Potokową. Kiedy ulica się skończy, skręcamy ponownie w lewo w radziszowską ulicę Górki. Koniec trasy – ulicą Zawodzie wracamy na parking (ok. 200 m).

Kościół pw. Wniebowzięcia NMP Widok z wzgórza Chorzyny Dolina Cedronu Kapliczka św. Jana Nepomucena

CO ZOBACZYSZ?

Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Woli Radziszowskiej – najstarszy budynek w gminie Skawina. Jest to drewniana świątynia powstała na przełomie XV i XVI wieku. Szczegółowy opis budowli, jak i cennych zabytków znajdujących się w jej wnętrzu znajdziecie tutaj: https://ckis.pl/turystyczna-skawina/zabytki/koscioly/kosciol-w-woli-radziszowskiej-2/

Kapliczka św. Jana Nepomucena – według opowieści, w XIX wieku figura ta przypłynęła do miejscowości podczas potężnej powodzi. Ponieważ rzeźba świętego jest ludzkiej wielkości, kiedy mieszkańcy zobaczyli jak płynie z nurtem rwącej rzeki pomyśleli, że to człowiek. Rzucili się więc wszyscy na pomoc. Po dopłynięciu nie zważając na odkrycie, iż jest to jedynie posąg ludzie wyciągnęli na brzeg figurę świętego. Wówczas nad wsią nagle wzeszło słońce i opady ustały. Mieszkańcy widząc cud, postanowili wznieść kapliczkę w pobliżu rzeki Cedron, która stoi po dziś dzień.

Wzgórze Chorzyny – wzgórze z którego rozpościera się przepiękny widok na cały region. Można dostrzec chociażby Klasztor na Bielanach czy Babią Górę.  Na szczycie znajduje się miejsce piknikowe na ognisko.

Dolina Cedronu – obszar chroniony Natura 2000. Jest to dolina rzeki podgórskiej, z naturalnym, meandrującym korytem. Wzdłuż brzegów ciągną się wąskie pasy zarośla i zadrzewienia o charakterze łęgowym. Terasę szerokości ok. 100-200 metrów zajmują wilgotne łąki. Dolina posiada najliczniejszą populacje (największe stwierdzone zagęszczenia) skójki gruboskorupkowej w całym województwie małopolskim.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Do punktu początkowego/końcowego trasy można dotrzeć:

– samochodem (ze Skawiny ok. 7 km. – 10 min.)

– autobusem linii 263 (przejeżdża przez przystanki Skawina Szkoła, Skawina Rynek, Skawina Rzepnik, Czerwone Maki). Rozkład: https://bit.ly/3waG5nN

– pociągiem na stację Radziszów (połączenia m.in. ze Skawiną, Krakowem, Bielsko-Białą, Suchą Beskidzką)

Ważne! Trasa szczytem Chorzyn biegnie głównie wśród pół – stąd w słoneczne dni warto wziąć nakrycie głowy.

PS. Traseo można pobrać w formie aplikacji na swój telefon. Polecamy odszukanie tam profilu CKiS_Skawina i zapisanie naszej trasy w ulubionych! Link do strony: https://www.traseo.pl/trasa/urocze-zakatki-woli-radziszowskiej